Loods 51 Groot 3 (1)

Makelaars signaleren toenemende vraag naar kwaliteit en woonbeleving

01 september 2025

Voor wie bouwen we eigenlijk? Deze vraag zou volgens Bouke Molenkamp, directeur Vivantus nieuwbouw en verhuur, best eens wat vaker gesteld mogen worden. Met de politieke focus op betaalbaar bouwen en de daarmee gepaard gaande scheefgroei tussen grondgebonden woningen en appartementen, wordt de vraagkant van de woningmarkt steeds minder goed bediend. En dat terwijl de vraag naar nieuwbouw onverminderd hoog is. Welke doelgroepen zien onze experts op de markt en waar liggen volgens hen kansen?

Makelaars signaleren een toenemende mismatch tussen vraag en aanbod. In het tweede kwartaal van 2025 werden opnieuw meer nieuwbouwwoningen in verkoop gezet: bijna 10.000, het hoogste aantal sinds 2020. Toch daalde het aantal verkopen. Molenkamp: “De interesse in nieuwbouw is enorm, maar steeds minder aspirant-kopers vinden een woning die bij hun woonbehoeften past. We zien een enorme vraag naar grondgebonden woningen, maar de productie hiervan blijft achter. Het aandeel appartementen neemt daarentegen toe, waardoor de samenstelling van het aanbod steeds eenzijdiger wordt.” Die eenzijdigheid zet de verkoopbaarheid van nieuwbouw onder druk. Appartementen zijn niet voor iedere doelgroep interessant. Starters, de beoogde doelgroep, kiezen vanwege lange bouwtijden minder snel voor nieuwbouw, zeker nu er in de bestaande bouw meer alternatieven beschikbaar zijn.

Kwaliteit boven kwantiteit

Dat er steeds meer kleine appartementen worden gebouwd is het gevolg van de hang naar aantallen en focus op betaalbaarheid. Molenkamp: “Door de strenge bouwregels en hogere kosten van materialen en arbeid nemen ook de bouwkosten toe, waardoor betaalbaarheid onder druk komt te staan. Dat versterkt de neiging om kleiner te bouwen.  De scheefgroei in het aanbod is dus verklaarbaar, maar puur bouwen op aantallen vergroot op termijn de mismatch tussen vraag en aanbod nog meer.”

Wat willen kopers dan wel? Volgens Molenkamp zijn er verschillende doelgroepen met uiteenlopende voorkeuren, maar één trend licht hij uit: de toenemende belangstelling voor rustige, groene woonomgevingen. De schaarste aan grondgebonden woningen in de stad, met name in Amsterdam, dwingt woningzoekenden hun blik te verruimen en hun woonwensen opnieuw te beoordelen.

Groene woonmilieus in opkomst

Molenkamp: “Kopers zoeken als vanzelfsprekend een passende woning op een goede locatie, maar die twee factoren gaan door prijsstijgingen steeds moeilijker samen. Zeker in Amsterdam, waar de meeste mensen in appartementen wonen. Jonge gezinnen zijn in een klein appartement bijvoorbeeld al snel ‘uit hun woning gegroeid’. We zien dan dat bij een vervolgstap de woonkeuzes uiteenlopen. Er zijn nog steeds veel kopers die kiezen voor een appartement in de stad. Zij nemen vaak genoegen met een relatief klein woonoppervlakte, mits het appartement zeer efficiënt is ingedeeld. Een derde slaapkamer is bijvoorbeeld veel eerder een must dan een aantal jaren terug. Daarnaast zien we kopers die bewust kiezen voor meer ruimte, en de concessie doen op locatie. Willen zij doorstromen naar een grondgebonden woning met tuin, dan komen ze al gauw op een groeikern uit.”

Wie die stap naar buiten de stad zet, wil daar wel iets voor terug, ziet Molenkamp. Vooral dertigers en jonge gezinnen kiezen dan bewust voor groen, rust en ruimte.  “We zien dat groene, duurzame buitengebieden in populariteit toenemen, en dat woonmilieu en woonbeleving steeds zwaarder meewegen voor kopers. Mensen willen meer ruimte om zich heen, een grotere tuin, en de mogelijkheid om dicht bij de natuur te wonen. Daarnaast speelt de directe omgeving een grotere rol: toegang tot speeltuinen, parken, bossen en vaarwater is voor veel mensen een belangrijk criterium. Als het totaalplaatje klopt, zijn mensen zelfs bereid om wat verder van de stad af te wonen. Dat is opvallend, want voorheen stond de afstand tot Amsterdam bijna altijd op plek één.”

Woonbeleving op één

Voorbeelden van dergelijke locaties zijn er genoeg. Zo heb je BOSS en LOOV in Almere, Kwadijkerpark in Purmerend, De Krijgsman in Muiden, Buitenveen in Aalsmeer en het toekomstige De Veenhoven in Mijdrecht. Bestemmingen die door de bijzonderheid van de huidige ontwikkelingen meer in trek zijn dan enkele jaren terug.

Molenkamp: “Mensen kiezen bewust voor sfeer, voor het idee van ‘wonen als beleving’, in plaats van een standaard (vinex)wijk. Juist in het buitengebied is ruimte voor meer karakter, en dat wordt gewaardeerd. Die waardering zie je terug in de belangstelling én de verkoopbaarheid.” De genoemde projecten hebben gemeen dat er veel aandacht is besteed aan het behoud van de bestaande, groene infrastructuur of dat dit in een vroeg stadium als prominent onderdeel is meegenomen.  Molenkamp: “Dit geeft karakter en kwaliteit aan deze wijken. Kopers reageren hier zeer enthousiast op.”

Gezondheid als uitgangspunt

Volgens Molenkamp sluit de hang naar wonen in het groene buitengebied aan op een bredere maatschappelijke trend die de komende jaren verder zal doorzetten: de behoefte aan ‘wellness wonen’. Molenkamp: “Mensen zijn zich steeds bewuster van gezondheid, leefstijl en hun directe omgeving. Ze letten op voeding, op milieu, en ook op waar en hoe ze wonen. Daarnaast hebben mensen het drukker dan ooit, waardoor de behoefte aan rust toeneemt. Een woning is de plek waar je dagelijks bent, daar begint het dus.”

Bij de keuze voor een nieuwbouwwoning draait het daarom steeds vaker om het geheel. Kopers stellen vragen als: ‘Wat is de sfeer van de wijk, hoe groen is het, is er speelruimte, hoe is de luchtkwaliteit, wat zie ik als ik uit het raam kijk? Dat bepaalt of een woning aantrekkelijk is, en dat zijn precies de factoren die ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. “Gelukkig zien we steeds vaker dat de groenbehoefte erkend wordt en wordt meegenomen in gebiedsvisies en projectplannen”, zegt Molenkamp. Ook binnenstedelijk ziet hij kansen: “In Amsterdam is de discussie over bouwen op plekken met bestaand groen zeer actueel. Gelukkig zijn er inmiddels genoeg goede voorbeelden waarbij bestaand groen op een kwalitatief hoogwaardige manier in de projectplannen verwerkt is.”

Voordelen voor projectontwikkelaars

Een uitdaging daarbij blijft betaalbaarheid, iets wat door stijgende kosten en stapelende eisen onder druk staat. “We zijn er echter van overtuigd dat  woningen met kwaliteit en een hoge mate van toekomstbestendigheid in een prettige woonomgeving altijd de weg vinden naar de eindgebruiker. Mits het totaalplaatje klopt, zijn kopers ook bereid te betalen”, zegt Molenkamp. “Juist door te kijken naar het totaalconcept, de woonbeleving en leefkwaliteit, kun je projecten ontwikkelen die én onderscheidend zijn én verkoopbaar blijven.”

Meer weten over doelgroepen en trends in de nieuwbouwmarkt? Neem contact op met Vivantus Nieuwbouw.

Dit artikel is afkomstig uit de woningmarktrapportage van Vivantus Nieuwbouw.